ေဟတုပစၥည္း

ပ႒ာန္းတရားေတာ္ႀကီးအေႀကာင္း မိုးညွင္းေတာရ ဆရာေတာ္ႀကီးေရးသားျပဳစုထားေသာ
“ပ႒ာန္း၀ိပႆနာက်င့္စဥ္တရားေတာ္ႀကီး”စာအုပ္မွ ဖတ္႐ႈရင္းျဖင့္ သဒၶါတရားတုိ႔ တဖြားဖြား ျဖစ္ေပၚလာရသလို ဆရာေတာ္ႀကီး႐ွင္းျပထားတဲ့ စာပ႒ာန္း၊ ရြာပ႒ာန္းနဲ႔ ငါပ႒ာန္းဆိုတာကိုလည္း အထူးသေဘာက်လွသျဖင့္ ခုလို ဖတ္မိသမွ် ျပန္လည္ေရးခ် မွတ္တမ္းတင္မိပါေတာ့သည္။
ပ႒ါန္းအဓိပၸါယ္ကား အထူးထူး အျပားျပားေသာ အေႀကာင္းပစၥည္းတရားေတြ(သို႔) အက်ိဳးတရားတုိ႔၏ တည္ရာျဖစ္ေသာ(၂၄)ပါးေသာ အေႀကာင္းတရားတုိ႔ကို ပ႒ါန္းဟုဆိုအပ္၏။
ေ႐ွးဦးစြာ ေဟတုပစၥည္းကို စာပ႒ာန္း၊ ရြာပ႒ာန္း၊ ငါပ႒ာန္းခြဲ၍ ရွင္းျပထားေပသည္။
ေဟတုပစၥည္း
၁။ စာပ႒ာန္း
“ေဟတုပစၥေယာတိ ေဟတူေဟတု သမၸယုတၱကာနံ ဓမၼာနံ
တံ သမု႒ာနာနဥၥ ႐ူပါနံ ေဟတုပစၥေယန ပစၥေယာ။”
ဒါသည္ စာပ႒ာန္းတည္း။
၂။ ႐ြာပ႒ာန္း
(၁) ေလာ ေဒါ ေမာဟ၊ မိုက္မွားေန၊ မွတ္ေလ ေဟတုေႀကာင္းရင္းစု။
(၂) အေလာ အေဒါ အေမာသံုးေထြ၊ ေကာင္းျမတ္ေန၊ မွတ္ေလေဟတုေႀကာင္းရင္းစု။
(၃) ေဟတုပစၥယျဖစ္ပ်က္ႀက၊ အနိစၥစုျမင္ေအာင္႐ႈ႕။
ဟူေသာ ဤျမန္မာစကားကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ျပဆိုေသာ ထိုဟိတ္ေျခာက္ပါးတုိ႔အရကား ေလာဘဟိတ္၊ ေဒါသဟိတ္၊ ေမာဟဟိတ္၊ အေလာဘဟိတ္၊ အေဒါသဟိတ္၊ အေမာဟဟိတ္အားျဖင့္ ေျခာက္ပါးတို႔တည္း။ ဤေျခာက္ပါးတုိ႔ကို ျမန္မာျပန္ေသာ္ လိုခ်င္သည့္အေႀကာင္း(ေလာဘ)၊ ျပစ္မွားသည့္အေႀကာင္း(ေဒါသ)၊ ေတြေ၀သည့္အေႀကာင္း(ေမာဟ)၊ မလိုခ်င္သည့္အေႀကာင္း (အေလာဘ)၊ မျပစ္မွားသည့္အေႀကာင္း(အေဒါသ)၊ မေတြေ၀သည့္အေႀကာင္း(အေမာဟ) တို႔တည္း။ ဤေျခာက္ပါးတို႕ကား ႐ြာပ႒ာန္းစကားတို႔တည္း။

၃။ ကဲ ငါပ႒ာန္းေလး ဆက္ႀကပါဦးစို႔။
လူမွာ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္၊ မေနာေပါက္ရယ္လုိ႔ ဒြါရေျခာက္ေပါက္ရိွတယ္ေနာ္။ အဲလုိပဲ ႐ူပါရံု၊ သဒၵါရံု၊ ဂႏၶာ႐ံု၊ ရသာ႐ံု၊ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု၊ ဓမၼာ႐ံုရယ္ဆိုျပီး အာ႐ံုေျခာက္ပါး႐ိွတယ္။ အဲဒီ ဒြါရနဲ႔ အာ႐ံုတို႔ေတြ႔ထိေလေသာ္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ၀ီထိစိတ္အစဥ္အတန္းကလည္း ႏွစ္မ်ိဳး။ ပဥၥဒါြရ၀ီထိနဲ႔ မေနာဒြါရ၀ီထိဆိုျပီးေပါ့။ ထို၀ီထိစိတ္အစဥ္အတန္းတြင္ ေဇာေတြေစာႀကတယ္။ ပဥၥဒြါရ၀ီထိမွာ ကာမေဇာေစာျပီး မေနာဒြါရ၀ီထိမွာေတာ့ ကာမေဇာေရာ အပၸနာေဇာပါေစာပါတယ္။ အဲဒီေဇာေတြကလည္း ကုသုိလ္ေဇာ၊ အကုသိုလ္ေဇာနဲ႔ ႀကိယာေဇာရယ္လုိ႔ (၃)မ်ိဳးရိွႀကတဲ့ေနရာမွာ ႀကိယာေဇာကေတာ့ ဘုရားရဟႏၲာတုိ႔မွာသာ ျဖစ္ႀကပါတယ္။ ဒါေႀကာင့္ ႀကြင္းတဲ့ ကုသိုလ္ေဇာနဲ႔ အကုသုိလ္ေဇာေတြက ပုထုဇဥ္နဲ႔ ေသကၡတို႔တြင္ ျဖစ္ႀကတယ္ေပါ့။
အကယ္၍ ေယာနိေသာမနသိကာရလို႔ဆိုတဲ့ ႏွလံုးသြင္းလည္းမွန္မယ္။ သံ၀ရကလ်ာဏမိတၱ ဆိုတဲ့ ေစာင့္စည္းမႈလည္းရိွမယ္ဆိုရင္ ကုသိုလ္ေဇာေတြ ေစာႀကျပီး အထက္သို႔ အတက္သေဘာ၊ အဆန္သေဘာ၊ အလင္းသေဘာသို႔ ေရာက္ေအာင္ ႀကံေဆာင္နိုင္ႀကတာေပါ့။
အဲလိုမဟုတ္ပဲ အေယာနိေသာမနသိကာရဆိုတဲ့ မသင့္မတင့္ႏွလံုးသြင္းမယ္။ ဆိုလုိတာ ႏွလံုးသြင္းကလည္းမွား။ အသံ၀ရဆိုတဲ့ ေစာင့္စည္းမႈကလည္းမရိွဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီပုဂၢိဳလ္မွာ အကုသိုလ္ေဇာေတြေစာျပီးသကာလ အနိမ့္သို႔က်ျခင္း၊ ေအာက္သို႔စုန္ျခင္း၊ အမိုက္ေမွာင္ျဖစ္ျခင္းတို႔ ေတြ႔ႀကံဳႀကရမွာေပါ့။
သတၱ၀ါအစားစားတုိ႔ရဲ႕ ဓမၼတာတရားက မ်ားေသာအားျဖင့္ ေကာင္းေသာအာ႐ံုကိုျမင္တဲ့အခါ လိုခ်င္မႈျဖစ္ႀကတယ္။ ဒါသည္ပင္ ေလာဘဟိတ္နဲ႔ ေမာဟဟိတ္တို႔ ေရေသာက္ျမစ္အျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳျပီ ေနာ္။ ဘာလုိ႔လိုခ်င္သလဲ အေယာနိေသာမနသိကာရ(မသင့္မတင့္ႏွလံုးသြင္းမိျခင္း)နဲ႔ အသံ၀ရ (မေစာင့္စည္းျခင္း)တုိ႔က အဓိကေပါ့။ အဲဒီအခ်က္ႏွစ္ခ်က္ညီတာနဲ႔ အကုသိုလ္ဟိတ္ေတြ ေခါင္းေထာင္ ခြင့္ရျပီးသကာလ လိုခ်င္လာရင္ ေလာဘဟိတ္+ေမာဟဟိတ္တို႔ လက္ခ်င္းခ်ိတ္မိျပီ။ အဲကေနမွ ထိုပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ကိုယ္အမူအယာ၊ ႏုတ္အမူအယာ၊ စိတ္အမူအယာတို႔က ေလာဘဒါရိုက္တာႀကီး အလိုက် အတိုင္း အက်ိဳးပစၥုယုပၸန္အေနနဲ႔ အကုသလအစားစား ငါပ႒ာန္းေတြ ဆက္ကာျဖစ္ပြားႀကကုန္တာပါပဲ။
ခု သႀကၤန္တြင္းမို႔ အာ႐ံုမ်ိဳးစံုေတြမယ္။ လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီတဲ့အာ႐ံုမ်ိဳးေတြေတြ႕ျပန္ေတာ့ ဘယ့္ႏွယ့္ျဖစ္။ ကိုယ့္စိတ္ကိုယ္အကဲခတ္ႀကည့္ေပါ့။ လိုခ်င္မႈေလာဘျဖစ္ရင္ မ်က္လံုးေတြအေရာင္ ေတာက္လာမယ္။ ပါးစပ္ႀကီးျဖဲျပီး စပ္ျဖီးျဖီးေတြျဖစ္လာျပီ။ ဒါကိုက မေနာမွာ ေလာဘဟိတ္နဲ႔ ေမာဟ (အျပစ္ကိုမျမင္ျခင္း)ဟိတ္တို႔ လက္ခ်င္းခ်ိတ္မိေနေပါ့ဆိုတာ ျမင္တာနဲ႔ တန္းသိနိဳင္ပါတယ္။ ေအာ္ ဒီဟိတ္ႏွစ္ဟိတ္ဆိုတဲ့ ေရေသာက္ျမစ္အေႀကာင္းတရားတို႔ေႀကာင့္ ခုလို ကိုး႐ိုကားယား ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ အက်ိဳးပစၥယုပၸန္တရားေတြ ထြက္လာရတာပါလားလုိ႔ အေႀကာင္းနဲ႔ အက်ိဳး ဆက္စပ္ မိတာသည္ “ငါပ႒ာန္း” တနည္းေျပာရင္ အကုသလအစားစား ငါပ႒ာန္းတရားတို႔ ျဖစ္ပြားကုန္ေပါ့လုိ႔ သိနိဳင္ပါတယ္။ ဒါက လိုခ်စ္စရာအာ႐ံုေပၚမွာ ငါပ႒ာန္းဆက္ေနပံုေပါ့။
ေနာက္တစ္ခါ မႏွစ္ျမိဳ႕စရာအာ႐ံုနဲ႔ ေတြ႔တဲ့အခါ ဘယ့္ႏွယ့္ျဖစ္သလဲ။ ကိုယ့္စိတ္အစဥ္ကိုယ္ ျပန္ေစာင့္ႀကည့္ႀကည့္ပါ။ စိတ္တုိတယ္။ ေဒါသထြက္တယ္။ ဒီေတာ့ စိတ္မွာပူေလာင္မႈေတြ စလာျပီ။ ေဟာ ဒါသည္ပင္ ေဒါသဟိတ္နဲ႔ ေမာဟဟိတ္တို႔ လက္ခ်င္းခ်ိတ္ျပီလို႔ တန္းသိေပေတာ့။ အဲကေနမွ ကိုယ္အမူအယာေတြ ႀကမ္းတမ္းခက္ထန္လာျပီ။ ႏုတ္ကလည္း ဆဲဆိုမႈေတြ လုပ္လာျပီ။ ေဟာႀကည့္စမ္းပါဦး။ ငါပ႒ာန္းေတြဆက္ေနလိုက္တာ။ ဒီကိုယ္ႏုတ္စိတ္ သံုးပါးရဲ႕ အမူအယာကို ႀကည့္တာနဲ႔တင္ ဒီလူမွာ ဘာပ႒ာန္းေတြဆက္ေနသလဲ သိနိဳင္တယ္ေနာ္။ ခုကေတာ့ျဖင့္ အကုသုိလ္ အစားစား ငါပ႒ာန္းပြားပံုမ်ားကို ျမင္မိေနတာေပါ့။ သူမ်ားႀကည့္လည္းသိနိဳင္သလို၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အကဲခတ္ႀကည့္ရင္လည္း တန္းေနတဲ့ စိတ္အစဥ္မွာ ကုသုိလ္ေဇာေတြလား အကုသုိလ္ေဇာေတြလား ဆိုတာ စီတန္းျပီး အတိုင္းသား သိနိဳင္တာသည္ “ငါပ႒ာန္း”ပဲေပါ့။
အင္း တစ္ခါတရံက်ျပန္ေတာ့ လူက ထံုေပေပ။ ဘာမွလုပ္ခ်င္စိတ္မရိွ။ စိတ္မပါလက္မပါျဖစ္ ေနတတ္တယ္။ အဲဒီအခါ ငါပ႒ာန္းဆက္ႀကည့္မယ္ေနာ္။ စိတ္အစဥ္မွာ ပ်ံ႕လြင့္မႈ ဥဒၶစၥ၊ သို႔ေလာ သို႔ေလာေတြးေတာမႈ ၀ိစိကိစာၦ အစားစားတုိ႔ ျဖစ္ပြားတာရဲ႕ အရင္းခံသည္ ေမာဟဟိတ္တစ္ခုတည္း ေသာ ေရေသာက္ျမစ္မွသည္ အားႀကီးစြာ ေထာက္ထားလိုက္တာ။ လူက မထံုတေတး၊ မတုန္မလႈပ္။ ေတြေတြေ၀ေ၀၊ ေငးေငးေငါင္ေငါင္နဲ႔။ ျဖစ္ေနျပီ။ ျပေနျပီေနာ္။ ဘယ္အေႀကာင္းတရားလည္း ျမင္ႀကည့္ လိုက္ေတာ့ ေမာဟဟိတ္ေရေသာက္ျမစ္ႀကီး အလုပ္လုပ္ေနရွာေပါ့။ ဒီေမာဟစက္႐ံုကထုတ္ေပးေနတဲ့ ကိုယ္အမူအယာ၊ ႏုတ္အမူအယာ၊ စိတ္အမူအယာေတြသည္ပင္ ေမာဟစက္ရံုထုတ္အက်ိဳးပစၥယုပၸန္ တရားမ်ားပါလားရယ္လုိ႔ အကုသလ အစားစား “ငါပ႒ာန္းေတြ” ဆက္မိေနေပါ့။
ဒီေတာ့ အကုသိုလ္ေဇာေတြေစာျပီးရင္းေစာရျခင္းသည္ အေယာနိေသာမနသိကာရဆိုတဲ့ မသင့္မတင့္ ႏွလံုးသြင္းျခင္းနဲ႔ အသံ၀ရဆိုတဲ့ မေစာင့္စည္းျခင္းတို႔ေႀကာင့္ဆိုတာေလး သတိထားစရာ ပါ။ ဒါန၊ သီလ၊ သမထ၊ ၀ိပႆနာဆိုတဲ့ ေကာင္းတဲ့တရားေတြနဲ႔ ေစာင့္ေရွာက္ေလ့က်င့္ျခင္း မရိွသူအတြက္ ေကာင္းတဲ့အာ႐ံုေတြ႕ရင္ လိုခ်င္မယ္။ (ေလာဘ+ေမာဟ)။ မေကာင္းတဲ့အာ႐ံုေတြ႔ရင္ ေဒါသေတြျဖစ္မယ္။(ေဒါသ+ေမာဟ)။ ေကာင္းတာလည္းမဟုတ္၊ မေကာင္းတာလည္းမဟုတ္၊ သာမန္ အာ႐ံုမ်ိဳးေတြ႔ရတဲ့အခါေတြေ၀မွိန္းေမာေနမယ္။ (ေမာဟ)။ ဒါေတြပဲ လွည့္ျဖစ္လုိ႔ အာ႐ံုဒြါရတိုက္တိုင္း အကုသိုလ္အစားစား ငါပ႒ာန္းယႏၱရားေတြ ဆက္ကာလည္ေနပါလားဆိုတာ ခုမွ ျမင္တတ္လာပါျပီ။
ဒီေန႔ေတာ့ျဖင့္ အကုသိုလ္အစားစား“ငါပ႒ာန္း”နဲ႔တင္ ေမာသြားျပီမုိ႔ ေနာက္ေန႔မွ ကုသိုလ္အစားစား “ငါပ႒ာန္း”တုိ႔ ဆက္ႀကရေအာင္လား။

ေစာသဇင္(မႏၲေလး)

Leave a comment